Home » Reizen » Reisverslag west USA roadtrip - deel 1

Reisverslag west USA roadtrip - deel 1

Gepubliceerd op 27 oktober 2019 om 10:05

Na lang wachten was het eindelijk zo ver: onze rondreis door het westen van de USA kon beginnen! In twee weken tijd hebben we zo ongelofelijk veel gezien en meegemaakt, dat ik de reis graag vastleg zodat we er nog eens op terug kunnen kijken. Daarnaast waren veel van jullie benieuwd naar onze rondreis. Welke route hebben we afgelegd? Hoe hebben we alles geboekt? Wat waren uiteindelijk onze totale kosten? De komende weken neem ik jullie mee in ons avontuur, waarin ik jullie alle ins & outs vertel van onze reis.

Het boeken van de reis

Sommige mensen houden er van zelf alles uit te zoeken, of zelfs naar een plek toe te rijden en daar ter plekke een overnachting te boeken. Wie mij kent weet dat ik NIET zo in elkaar steek en houd van voorspelbaarheid en rust. Om ook kosten te besparen (want apart alle overnachtingen boeken betekent nu eenmaal meer geld kwijt zijn), hebben wij er voor gekozen een rondreis te boeken bij Tui. Door dit pakket te boeken, waren de vliegtickets, auto en hotels/motels al voor ons geregeld en hoefden we ons daar in ieder geval geen zorgen over te maken.

Reisverslag

Dinsdag 01-10-2019

Vandaag is het eindelijk zo ver! Om 9:50 vertrok onze vlucht richting LAX. Dat betekent vroeg opstaan en rond 5:45 naar Schiphol. De auto hebben we op P3 geparkeerd, wel zo makkelijk. Aangezien we al online ingecheckt waren, hoefden we alleen onze koffers af te geven en konden we lekker koffie en thee gaan drinken. Om 9:00 konden we boarden en om 10:10 zaten we eindelijk in de lucht. Zo'n 10,5 uur later landen we om 11:40 plaatselijke tijd (20:40 NL tijd) in LA. Dat tijdverschil was best gek.

Eenmaal aangekomen in LA moesten we door de grenscontrole wat meeeega lang duurde. Een gelukje: de koffers waren al lang op de bagageband, dus toen we er eenmaal doorheen waren konden we direct door naar de shuttlebus die ons naar het autoverhuurbedrijf bracht. Daar waren we gelukkig snel aan de beurt en we mochten zelf een auto op het terrein uit de full-size selectie kiezen. We hebben gekozen voor een Chevrolet Malibu. Een automaat met apple car play, dus google maps (offline kaarten) en spotify kunnen zo in de auto aangezet worden worden. Super handig!

Daarna hebben we wat eten gehaald bij Starbucks dichtbij ons hotel en wat boodschapjes gehaald bij Walmart. Het was ondertussen 15:00, dus we konden inchecken bij ons hotel. We verbleven één nacht in Best Western Plus South Bay in Lawndale, een wijk in LA. We hebben een kort dutje gedaan en zijn daarna lekker bij ShakeShack gaan eten, hmmmm! Rond 21:00 gaan slapen want we zijn VERROT.

Woensdag 02-10-2019

Wat een gekke nacht hebben wij gehad. We zijn zo vaak wakker geweest! Rond 6:00 zijn we maar langzaam aan opgestaan. Melvin wilde graag bij IHOP ontbijten, waarbij hij een 5-stack pancakes heeft genomen. De IHOP meid zei nog: zeker weten geen 3-stack? Maar nee, meneer wil er 5. Die kreeg hij niet op natuurlijk, hahaha. Ik had french toast met aardbeien, banaan en slagroom. Het was zoooo veel, en veel te lekker. We kregen het uiteraard niet op en zaten voor de rest van de dag vol πŸ˜‰

Daarna zijn we naar Venice Beach gegaan. Het is echt lekker warm, tussen 20-25 graden. We hebben gelijk leuke gekleurde fietsen gehuurd en zijn over de boulevard naar de Santa Monica pier gaan fietsen. Zo leuk! Het is trouwens best rustig omdat het geen hoogseizoen is, dus dat is heel relaxed. De pier was wel geinig om geweest te zijn, echt zoals je het in films/series ziet. Daarna terug gefietst naar Venice, fietsen ingeleverd en toen nog wat rond gelopen.

Rond 13:30 zijn we naar Santa Barbara gegaan, wat uiteindelijk helemaal niet zo interessant was. Het strand van Venice is veeeel mooier en gezelliger! Het centrum van Santa Barbara zag er wel heel gezellig uit met mooie gebouwen en winkels. 's Avonds hebben we daar bij TacoBell gegeten... GADVER, heel goor. Snel door naar San Simeon, waar we overnachten in het Silver Surf Motel. Ik heb in de auto nog een uurtje geslapen, ik kon echt niet meer! Tegen 21:00 kwamen we in het motel aan. Prima motel waar wel wat lichten en stopcontacten kapot waren, maarja boeie, het was schoon en het bed lag lekker 😊

Donderdag 03-10-2019

Weer vroeg uit de veren want vandaag hebben we een lange trip voor de boeg, namelijk via de kust (Highway 1) naar San Rafael (boven San Francisco). 's Ochtends hebben we bij zo'n typische Amerikaanse diner ontbeten. De koffie is volgens Melvin erg slap in de VS en grappig is dat er iemand constant met een koffiekan door de zaak loopt en steeds bijvult, ook al heb je pas de helft van je grote mok op. Doorzuipeeeeeeee!

Eenmaal onderweg komen we al snel "Zeeolifanten" tegen. Ze liggen allemaal op een hoopje op het strand, jonkies spelen wat met elkaar. Echt zo bijzonder om ze van een paar beter afstand te kunnen bewonderen in hun natuurlijke habitat.

Onderweg verder nog zoveel moois gezien: mooie kliffen met uitzicht over de oceaan. Zelfs een waterval (McWay Falls) gezien, prachtig gezicht. Terwijl ik langs de kust rijd, besef ik me hoe bijzonder het is dat we dit kunnen doen: zo ver weg van huis zelf deze gave route rijden. Zo tof!

Dat we automaat rijden helpt wel heel erg tijdens het rijden. Het maakt het allemaal veel makkelijker en ik heb het idee dat we daardoor minder vermoeid raken.

Als lunch hebben we ergens pulled pork gegeten, zooooooo lekker en weer veel te veel..

We zijn ook even gestopt bij Pfeiffer Beach: een prachtig stuk strand waar het zand een paarse kleur heeft door mangaan granaat deeltjes die weggespoeld zijn van een heuvel in de buurt.

Tot slot hebben we ook nog een stuk door een natuurgebied gelopen (Point Lobos State Natural Reserve). Ook weer zo mooi!

Uiteindelijk hebben we vanaf daar tot na San Francisco zoveel file gehad... We zijn vandaag in totaal denk ik wel 10 á 11 uur onderweg geweest. We hebben avondeten gehaald bij Wholefoods (= een biologische supermarkt waar je ook verse maaltijden kan halen). Alsnog met water en taart erbij $20 kwijt maar we hebben wel vers gezond voedsel πŸ˜‰ Het is trouwens weer zo veel eten dat we de taart niet eens op krijgen, dus dat wordt ons ontbijtje voor morgen. Hebben wij totaaal geen moeite mee.

We verblijven voor twee nachten in Four Points Sheraton in San Rafael. Best wel luxe vergeleken met de andere hotels/motels waar we hebben geslapen en nog gaan slapen. We zijn er wel achter dat de Amerikanen een stuk kleiner zijn dan de West-Europeanen: toen ik in bad ging voelde ik met net een veel te groot kind in een baby badje, hahaha, veel te klein voor mij!

Vrijdag 04-10-2019

Vandaag gaan we San Francisco verkennen en wat is dat een leuke stad! We hebben onze auto geparkeerd bij Fort Mason, waarbij we maar $15 kwijt waren voor de hele dag. Dit is ongeveer 10-15 minuten lopen tot Fisherman's Wharf.

We hebben gelijk een GoCar gehuurd (zoals we in Lissabon ook gedaan hebben), want we hebben maar één dag om de stad te zien. We hebben de grote tour gedaan en hebben daardoor alles kunnen zien wat we wilden zien: de Golden Gate Bridge, Alamo Square, The Painted Ladies, Crissy Fields, Twin Peaks & Lombard Street. Na 3 uur rijden hebben we de GoCar weer teruggebracht en gingen we over de Fisherman's Wharf lopen, waar we bij Pier 39 de welbekende zeeleeuwen hebben gezien. Zo'n leuk gezicht & wat een geluiden maken die beesten!

Daarna nog een heel stuk gelopen door SF, waarna we zijn gaan shoppen. Uiteindelijk een trammetje terug genomen naar Fisherman's Wharf want na zo'n 20.000 stappen hadden we niet zo'n zin meer om nog 3 kwartier terug te lopen πŸ˜‰ Als afsluiter nog wat gegeten bij In-N-Out, erg lekkere burgers!

Zaterdag 05-10-2019

Vandaag zijn we rustig opgestaan omdat er voor ons niet zoveel boeiends op de planning stond. We hebben het uitzicht vanaf de Golden Gate Bridge aan de andere kant bekeken, waardoor we op de achtergrond van de brug een prachtige Skyline zagen van San Francisco.

Daarna hebben we nog wat door San Francisco gereden, waarna we onze reis voortzetten richting Sonora. Wat een ander landschap weer! Veel boerderijen en droge gronden. Tegen de avond kwamen we aan in Sonora en verbleven we in Heritage Inn Yosemite. Wat een muf oud hotel, bah! Een enorm verschil met waar we de afgelopen twee nachten verbleven. Dat vraagt om een knop omzetten.. We zijn lekker pizza gaan eten in een lokaal tentje. Het meisje van de pizzatoko vraagt welke 'size' wij willen. "Welke raad je ons aan?" vragen we. Ze zegt "small". Ik vraag "per persoon?". "Nee jullie samen". We lachen een beetje en denken: oké we zien wel, anders bestellen we bij. NOUUUU die meid had het juist, wat zaten we toch weer vol. Once again waren onze ogen weer groter dan onze maag. We moeten toch nog wel erg wennen hoor πŸ˜‰  Op tijd naar bed want morgen staan we vroeg op om naar Yosemite National Park te gaan!

Zondag 06-10-2019

Rond 6:30 rijden we naar Yosemite National Park. Er zit geen ontbijt bij het hotel dus we halen wat ontbijt bij McDonalds. Lekker hoor, maar zo zoet! En de koffie is zo goor dat Melvin het niet eens opdrinkt (dat zegt wel iets). De McDonalds meid zegt geen sinaasappelsap te hebben en vraagt of ik gezoete thee wil, ik zeg "is goed". Krijg ik extra gezoete ijsthee, gooorrrrrr. Gelukkig kunnen we lachen om dit soort situaties en drinkt Melvin mijn mega zoete ijsthee dan maar op. Volgende keer maar vragen om 'hot tea' i.p.v. 'tea'. Weer wat geleerd 😊

Eenmaal bij Yosemite aangekomen kijken we onze ogen uit. Wat een prachtig park! Ik denk één van de mooiste omgevingen die we gezien hebben deze reis. Dit is het eerste park waar wij de 'America the Beautiful Pass' kunnen kopen en dit doen we dan ook. Voor $80 kun je dan ongelimiteerd een jaar lang alle nationaal parken van Amerika bezoeken, dus wanneer je net als ons tijdens een reis veel parken gaat bezoeken, is dit een aanrader! We parkeren onze auto bij het visitor center en nemen vanaf daar de shuttlebus naar verschillende plekken in het park. Als eerst gaan we de Mist Trail lopen: een wandelpad van ongeveer 4 km, waarbij we onze benen en billen goed hebben getraind met het naar boven lopen. Er zijn veel eekhoorns te zien en het uitzicht tijdens de wandeling is prachtig en wordt nog mooier naarmate we verder naar boven lopen. Uiteindelijk komen we uit bij Vernal Fall: een prachtige waterval die van grote hoogte naar beneden klettert. Wat is dit waanzinnig! We gaan vlakbij de waterval op een grote rots zitten en genieten voor een tijdje van het uitzicht.

Dan gaan we terug naar de shuttlebus en besluiten de rest van de dag de auto te gebruiken. Andere stops met de shuttlebus betreffen namelijk weer trails, maar gezien de tijd gaat dat niet lukken. Eén dag in zo'n park is dan te kort om alles er uit te halen wat je wil, dus moet je keuzes maken. We besluiten nog naar Bridalveil Fall te rijden. Ook deze is mooi, maar lang niet zo mooi als de Vernal Fall. Ook is dit maar ongeveer 0,5-1 km lopen, dus het is best druk met mensen en geeft daarom niet zo'n 'uniek' gevoel als de trail die we eerder vandaag gelopen hebben.

Vervolgens rijden we door naar de Tunnel View, waarbij we dwars door de vallei heen kijken. Opnieuw een prachtig uitzicht!

Tot slot rijden we door naar Mariposa Grove, waar we de auto weer parkeren en het laatste stukje met een shuttlebus rijden tot de grootste sequoiaboomgaard van Yosemite. Hier staan Giant Sequoia's, waarvan de grootste/bekendste de Grizzly Giant is.

Tegen 18:00 verlaten we Yosemite National Park en rijden we nog zo'n 2,5 uur naar Bakersfield, waar we één nacht verblijven in het Red Roof Inn hotel.

Maandag 07-10-2019

It's my birthdayyyyyyyyy! 26 jaartjes jong ben ik vandaag en dat vieren we met een heeeerlijk ontbijtje!

Vandaag zetten we onze reis voort richting Death Valley en Las Vegas. Ondanks dat we hier nu in de herfst zijn, is het vandaag alsnog 35-40 graden in Death Valley, een heel verschil met de temperatuur gister in Yosemite! Terwijl we naar Death Valley rijden, verandert het landschap ook direct, zo bijzonder om te zien.

Melvin heeft al maaaanden een verrassing voor me in petto. Vannacht heeft hij flink liggen tandenknarsen in zijn slaap, waarom is die gozer zo gespannen?! Nou goed, ik moet maar afwachten..

Een kwartier voordat we Death Valley in rijden, moet ik mijn slaapmasker op doen. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, moet ik met mijn ogen dicht de auto uitstappen en brengt Melvin mij naar een plek toe. Dit blijkt boven op een vallei (Father Crowley Overlook) te zijn. Ik mag mijn ogen open doen en dan..... gaat hij op zijn knieën! Of ik met hem wil trouwen vraagt hij, JA NATUURLIJK! Ik ben niet vaak stil te krijgen... Janken natuurlijk, je kent het wel.

Eén van de eerste spots die wij tegenkomen als we Death Valley verder in rijden, zijn de Mesquite Flat Sand Dunes. Bloedheet, maar een prachtig uitzicht.

Vervolgens komen we aan bij Devils Golf Course: een zoutvlakte die niet vlak is zoals andere zoutvlaktes in het park, maar een vlakte waar ruige zoutformaties zijn ontstaan door erosie. Heel gaaf gezicht!

Doorgereden naar Badwater Basin: een vlakke zoutvlakte wat op het eerste gezicht net ijs lijkt. Na net Devils Golf Course gezien te hebben is dit een stuk minder cool, maar voor alsnog mooi hoor πŸ˜‰

Onze één na laatste stop is The Artists Palette: rotsen die door metalen in allerlei kleuren gekleurd zijn.

We sluiten onze trip in Death Valley af bij Zabrinskie Point, waar we een waanzinnig uitzicht hebben over de vallei en rotsformaties.

's Avonds komen we aan in Las Vegas, waar we twee nachten verblijven in Mardi Gras Hotel & Casino. We eten weer lekker bij Shake Shack, wat een topperrrr van een fastfood restaurant!

Las Vegas, wat een stad joh... Zo veel indrukken. Niet echt mijn plek, maar goed. Ons hotel zit ook in een soort van achterbuurtje (wat geloof ik het grootste gedeelte van LV is hoor, dus je ontkomt er bijna niet aan), wat ook niet zo'n prettig gevoel geeft. Omdat we op de helft van onze reis zijn, besluiten we om onze kleren te gaan wassen in een 'Laundromat', oftewel een wasserette. Mijn god, wat we hier in drie kwartier hebben meegemaakt... Mensen die locomecoco uit hun ogen kijken en zelfs twee mokkels die letterlijk vechten om en gooien met ijzeren wasrekken. Okokokokokok. Als onze was klaar is, maken we snel dat we weg komen. BYEEEE FELICIA!