Home » Mindset & Wel-zijn » Maak het je niet te druk! De kunst van het niet-moeten.

Maak het je niet te druk! De kunst van het niet-moeten.

Gepubliceerd op 26 juli 2019 om 16:00

Herken je dat? Constant de hele tijd dingen moeten van jezelf? Nu ik dit schrijf, is het +/- 40 °C in Nederland. Het beste is dan om zo min mogelijk te doen toch? Toch?! Maar nee, mevrouw moet weer van zichzelf een blog gaan schrijven. Sjonge jonge, ik ben er écht zo één ja. Laat ik dan maar gelijk een blog schrijven over het ‘moeten’, komt het in ieder geval nog van pas ๐Ÿ˜‰

Niet alleen bij mijzelf, maar ook bij veel leeftijdsgenoten herken ik het opleggen van deze zogenaamde ‘moetjes’. We moeten een leuke studie doen, het liefst zo goed mogelijk binnen het gegeven tijdsbestek. We moeten vervolgens een leuke, goed verdiende baan vinden, waarbij we vooral alles zo goed mogelijk moeten doen. Alsof één studie niet genoeg is, moeten we ook nog wat cursusjes hier en daar doen, of zelfs nóg een opleiding. Want ja, hoe slimmer hoe beter! Naast werk en studie moeten we ook nog een rijk sociaal leven hebben: je kan natuurlijk niet in je weekend voor je vuile moer gaan liggen, wie denk je wel niet dat je bent?! De koning(in)?! Nee, we moeten er op uit, de wereld verkennen! O ja, we moeten daarnaast ook nog sporten, gezond eten (of doen alsof..), een liefdevolle partner en Assepoester in je eigen huishouden zijn. Tot slot moeten we eigenlijk ook nog 24/7 goed gehumeurd zijn, want stel je voor dat anderen van je weten dat het niet zo goed met je gaat. Dat zou toch vreselijk zijn?! Oké oké, ik dik het misschien een beetje aan, maar vermoeiend is het wel. En misschien herken je je ook helemaal niet in deze omschrijving en omgeef ik mij alleen maar met moet-mensjes (wat zegt dat dan weer over mij? ๐Ÿ˜‰).

Goed, laat ik aannemen dat mijn steekproef onder mijn kennissen, vrienden, familie en cliënten klopt (een 10 voor betrouwbaarheid!). Zo veel moeten van jezelf = verhoogde stress. Stress wordt veel in de volksmond gebruikt, maar is eigenlijk niet zo eenduidig te omschrijven. Vaak wordt het woordje ‘stress’ gebruikt voor het aangeven van lichamelijke en mentale spanning als reactie op prikkels van binnenuit (bijvoorbeeld door gedachten) of buitenaf (bijvoorbeeld een gebeurtenis). Dit kunnen zowel positieve als negatieve prikkels zijn. Veel moeten van jezelf geeft uiteindelijk negatieve stress. Je maakt stresshormonen aan (oftewel: cortisol), waardoor je lichaam in actie komt. Door steeds meer van jezelf te moeten, blijft je lichaam in een actie-stand waarin het op den duur veel stresshormonen aan maakt, waardoor je je onrustig kan gaan voelen. Bij mij zorgt dit er voor dat ik nóg meer wil gaan doen en moeilijk kan stilzitten. Een valkuil is dan ook om dingen te gaan verzinnen om mezelf bezig te houden. Gevolg: nog meer stresshormonen. Ik ben helaas wat hardleers, dus ik heb al vaak ervaren dat ik pas rustig aan ga doen als ik mij (zowel lichamelijk als mentaal) onwijs onrustig voel. Eigenlijk ben ik dan dus al te laat en ben ik mezelf voorbij gelopen.

Iets wat ik van huis uit minder goed heb geleerd, is om naar mijn lichaam en gevoel te luisteren. Nu ik dit ook typ, vind ik het nog steeds suf klinken. Maar goed, ondertussen heb ik wel geleerd dat het mij toch wel veel brengt, dat luisteren naar mijn lichaam. Makkelijk is het voor mij niet, want ik moet bewust gaan stilstaan bij wat er van binnen gebeurt en wat ik voel. Toch kan ik zeggen dat ik mezelf aardig heb getraind hierin, waardoor gevoelens mij minder overkomen en ik ook minder overspoeld raak door lichamelijke sensaties. Het gebeurt me niet vaak meer dat ik mij opééns heel moe, geïrriteerd, boos, verdrietig, angstig of in paniek voel. En als ik deze gevoelens wel opmerk, handel ik ernaar door een stapje terug te doen, in plaats van nog harder te gaan lopen. Ik voel 9 van de 10 keer aan dat ik stress ervaar en kan dan een pas op de plaats maken door mezelf op te leggen juist niets te moeten. Mensen uit mijn omgeving helpen mij daar ook bij door mij er op aan te spreken wanneer ik het mezelf te druk maak (bedankt lieverds!).

Daarnaast helpt tijd inplannen om ook niets te hoeven mij ook en raad ik iedereen aan. Tegelijkertijd moeten sommige dingen toch ook echt, maar kun je je afvragen of het op dat moment of in die vorm moet. Kijk naar wat belangrijk en noodzakelijk is en wat je energie geeft. Vraag bijvoorbeeld ook om hulp als iets je niet lukt. Vaak heeft het ook te maken met (hoge) verwachtingen en overtuigingen die je van jezelf, anderen en/of de wereld hebt. Zodra je die verwachtingen wat lager leert inzetten en overtuigingen wat leert bijschaven, lukt het vaak al om meer van jezelf te mogen en minder te moeten. Praat daar vooral ook met anderen over, want alleen kun je de wereld niet dragen! 

Wat ik heb moeten leren, is om niet overal gelijk 'ja' op te zeggen. Je mag namelijk ook de tijd nemen om erover na te denken en eventueel zelfs 'nee' zeggen! Dit maakt je juist eerlijk en krachtig naar jezelf en anderen. Wees je ervan bewust dat je een keuze hebt. Zodra je beseft dat je bijna in alles wat je doet een keuze hebt, kun je jezelf al veel druk en stress besparen, wat weer voor ontspanning zorgt. 

Voor nu: maak het je niet te druk, dat maakt het leven een stuk mooier!

 

Veel liefs,

      Sanne


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Darren
2 jaar geleden

Helemaal mee eens! Al die stress om moetjes kan niet goed voor je zijn. Lekker doen waar je je goed bij voelt en dan volgt de rest ๐Ÿฅ‚

Petra
2 jaar geleden

Leuk om te lezen, San! Ken je de @vriendenvanniks al? Heel heel HEEL erg leuk om dit te lezen, keep it up sis!

Jolande
2 jaar geleden

Mooi geschreven schat xxx